"Jeszcze większy przypał" Beth Garrod

 Zawsze sięgając po literaturę obyczajową troszkę się boję. A to, że będzie nudno, a to że lektura będzie się rozkręcać jak stary traktor na wykopkach. Zazwyczaj jest tak, że książki tego gatunku potrzebują trochę czasu, żeby się rozkręcić, a ja niestety należę do grona czytelników, którzy nie grzeszą cierpliwością. Na szczęście, moje obawy były przesadzone a powieść okazała się strzałem w dziesiątkę. Główna bohaterka książki ma wiele na głowie i zdecydowanie nie pozwala nam się nudzić. Na dodatek powieść ta napisana jest z tak dużą dawką dobrego humoru, że nawet najbardziej negatywnie nastawiony czytelnik nie będzie mógł się powstrzymać przed wybuchami śmiechu. Dlatego ostrzegam was : jeśli zamierzacie czytać "Jeszcze większy przypał" w miejscu publicznym to faktycznie może się to skończyć przypałem. Zainteresowanie współpasażerów komunikacji miejskiej w moim przypadku było znaczne. 

Ja, Bella Fisher, jestem tak opanowana, spokojna i pozbierana jak zawsze. Czyli: ANI TROCHĘ.
Powody? Jesteśmy tylko przyjaciółmi z Fantastycznym Adamem. Moja BFF Tegan zachowuje się megadziwacznie. W soboty pracuję przebrana za ogromnego psa. I, o zgrozo: nowa dziewczyna mojego piekielnego eks jest PRAWDZIWĄ MODELKĄ.Jakby tego było mało, mama otworzyła lodziarnię dla psiaków – Psierożki. A cała szkoła obserwuje każdy mój ruch w nadziei, że załatwię nam koncert najlepszego zespołu świata.Co mogłoby pójść źle? A tak, racja. Absolutnie wszystko.


Pewnie większość osób z mojego rocznika oglądało kiedyś kultowy serial Beverly Hills 90210 (jeśli nie to żałujcie). Niniejsza książka w jakiś sposób mi przypomniała tę absolutną klasykę, co wprawiło mnie w iście nostalgiczny nastrój. Bella kojarzyła mi się z serialową Donną, którą (pomimo "przypałów" które były jej udziałem) szczerze pokochałam.  Więc co tutaj zastaniemy? Po pierwsze świetną "szkolną" obyczajówkę, której główna bohaterka ma nie lada zadanie do wykonania. Jej głównym celem jest wygranie konkursu , którego główną nagrodą jest występ uwielbianego przez wszystkich nastolatków zespołu. Oczywiście dobra książka dla młodzieży nie może obyć się bez miłości, nienawiści i zazdrości. Do domu Belli wprowadza się nowy lokator, który sporo namiesza w życiu dziewczyny. Na horyzoncie pojawi się również były chłopak, który obecnie prowadza się z seksowną modelką. A jak by tego było mało to jeszcze mama Belli , choć nieświadomie, robi swojej córce przypał nazywając lodziarnię "Psierożki"... no ale tacy już są rodzice prawda? Połącz to wszystko  z niesamowitą główną bohaterką, wspaniałymi, mądrymi przesłaniami (przewijającymi się w całej książce), porywającym tekstem oraz humorem a otrzymasz  książkę, która całkowicie podbije Twoje serce.Czytając czułam się jak na prawdziwej kolejce górskiej. Przez 85 procent czasu zaśmiewałam się do rozpuku były jednak takie momenty, które przyprawiały mnie o drżenie serca. Chciałam krzyczeć "Bella , Nie!!!" "Nie rób tego" "Zawróć"...naprawdę lektura ta wyzwoliła we mnie wiele emocji. Czułam radość, nadzieję, smutek i rozczarowanie...istny młyn emocjonalny. Niektóre momenty złamały mi serce. Jest to jedna z tych książek, które całkowicie pochłaniają i angażują czytelnika.

Muszę wam wspomnieć, że "Jeszcze większy przypał" jest drugą częścią serii. Pierwszy tom "Super przypał" niestety przegapiłam. Jednak w tym przypadku nie miało to większego znaczenia, gdyż są to zupełnie różne historie. Oprócz fabuły pokochałam również naszych bohaterów, a szczególnie Bellę.
Myślę, że najbardziej w niej podobało mi się w niej to, jak nieustraszona była w trudnych próbach bycia sobą. Bella wie, że jest nieco inna od swoich rówieśników jednak się tym nie przejmuje, jest niesamowitą postacią. Jest zabawna, autentyczna, miła , lojalna i odrobinę szalona. Jeśli spotkałabym ją w prawdziwym życiu to z pewnością zostałybyśmy najlepszymi przyjaciółkami. Powieść Beth Garrod niesie w sobie bardzo ważne przesłanie. Mówi nam jak ważne jest być sobą. Młode dziewczyny, pod wpływem internetu i mediów społecznościowych w szczególności, mają tendencję do kopiowania stylu i zachowań innych. Dochodzi do tego, że na ulicach widać kolonie klonów, które ubierają się tak samo, mówią tak samo, mają te same telefony i te same kubki od kawy. Różnorodność powoli zanika. W "Jeszcze większy przypał" każdy z bohaterów jest inny , każdy jest oryginalny. I to jest cudowne. Uwielbiałam również Teagan i Rachel, dwie najlepsze przyjaciółki Belli. Ich przyjaźń była taka realna.
Dziewczyny robiły wszystko, co w ich mocy, aby sobie wzajemnie pomagać, a nawet jeśli coś między nimi szło nie tak (jak w przypadku wszystkich przyjaźni) ... nadal dla siebie po prostu "były".
Kochałam to! W książkach YA często pojawiają się kobiety, które mają wyraźny brak przyjaciółek w swoim życiu, więc była to niesamowicie odświeżająca lektura o silnych kobiecych przyjaźniach!

Podobała mi się się również silna dynamika rodzinna widoczna w tej książce. Bella i jej starsza siostra Jo są ze sobą bardzo blisko, to ważne widzieć silną więź z rodzeństwem w książce dla młodzieży, gdyż autorzy często o niej zapominają. Przekomarzanie się Belli i Jo było niesamowite i przy różnych okazjach łapałam się na tym, że chichotałam z ich interakcji! Zawsze byli dla siebie nawzajem, oferując rady ... i dokuczając sobie nawzajem. Mama Belli i Jo jest również ważną postacią w tej serii. Uwielbiałam jej zaangażowanie w życie córek. Mogę śmiało powiedzieć, że rodzina jest jednym z kluczowych aspektów tej książki. 

Tych rzeczy które pokochałam jest jeszcze wiele i starczyłoby ich na kolejną recenzję. Mogłabym śmiało opisywać kolejnych bohaterów, zachwycać się czystym i prostym stylem czy wychwalać żarty, jednak nie zrobię tego. Zostawię wam coś do odkrycia lecz wierzcie mi, nie będziecie żałować. "Jeszcze większy przypał "  to genialna książka a Bella jest niesamowitą bohaterką i ma obecnie jeden z najbardziej charyzmatycznych i autentycznych głosów w gatunku YA. Ta książka jest skandalicznie zabawna, niesamowicie prawdziwa i uwielbiałam każdą sekundę, jaką spędziłam na jej czytaniu. Z dużą ilością humoru, dynamiczną obsadą postaci i czymś więcej niż tylko odrobiną serca,  to lektura wręcz obowiązkowa!

 

Tytuł : "Jeszcze większy przypał"

Autor : Beth Garrod

Wydawnictwo : YA!

Data wydania : 14 kwietnia 2021

Liczba stron : 452

Tytuł oryginału : Truly Madly Akward 

 

Tę oraz wiele innych książek dla młodzieży znajdziecie na półce księgarni internetowej :
https://www.taniaksiazka.pl/
 

 

 

1 komentarz:

  1. Widziałam tę serię ale wahałam się czy po nią sięgnąć. Widzę, że warto.

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 CZYTANKA NA DOBRANOC , Blogger