"Przyjaciółki" Anton Disclafani

     Czy zastanawialiście się kiedyś jak by to było urodzić się w rodzinie potentatów naftowych, mieszkać w ogromnej posiadłości i mieć tyle pieniędzy, że nie sposób ich wydać w jednym życiu? Choć nigdy mi niczego nie brakowało to czasami marzyłam o tym, by móc kupić sobie suknię z brylantami, przejść się po czerwonym dywanie w Cannes czy przejechać Bugatti. Jednak okazuje się, że nie wystarczy "mieć", żeby być w życiu szczęśliwym. Człowiek potrzebuje  miłości, zrozumienia, czułości i akceptacji. Czy Ci bogaci, którzy z dnia na dzień pomnażają swoje fortuny, chodzą do eleganckich klubów i udzielają się w klubach gospodyń, poświęcają swoim dzieciom wystarczająco dużo czasu? Czy są opoką i bezpiecznym schronieniem dla zagubionych nastolatków? Czy w środowisku naftowej elity możliwa jest prawdziwa przyjaźń i miłość? A może to wszystko jest jednym, wielkim, kolorowym kłamstwem? Może życie sławnych i bogatych jest puste? A wszystko to co widzimy i czego zazdrościmy to jedynie pozory? Autorka w znakomity sposób przedstawia nam realia i atmosferę Huston, niedostępnego dla normalnych wyjadaczy chleba. Miasta za zamkniętymi bramami, ociekającego złotem i spływającego szampanem. Jednak czy w tej enklawie dolara można znaleźć prawdziwą przyjaźń?

 Houston, lata 50. XX wieku. Olśniewająca urodą i przebowojością gwiazda teksańskiech elit, długonoga blondynka Joan Fortier króluje w kolumnach plotkarskich i żyje według własnych zasad. Pragnie jej każdy mężczyzna, a każda kobieta chciałaby być jak ona. Cece Buchanan jest oddaną przyjaciółką i powierniczką Joan, chociaż poza bogactewem dzieli je niemal wszystko. Obie należą do towarzystwa, w którym od kobiety wymaga się jedynie pięknego wyglądu, ślubu z właściwym mężczyzną i wiedzy, kiedy trzeba milczeć.Pewnego lata skandaliczne zachowanie Joan zaczyna przekraczać wszelkie granice, a Cece podejrzewa, że przyjaciółka ukrywa przed nią sekret. Za wszelką cenę będzie chciała odkryć, co wydarzyło się sześć lat wcześniej, kiedy Joan zniknęła na rok bez słowa.

Jaki obraz staje wam przed oczami jeśli myślicie o wielkich fortunach? W polskich realiach bogactwo i prestiż kojarzą się ze znanymi szlacheckimi rodami, kontrowersyjnymi celebrytami i biznesmanami, w Stanach Zjednoczonych fortuny wyrastają na złożach ropy naftowej, i te największe kojarzone są z petrodolarami. Nie ma tutaj mowy o rodowym dziedzictwie czy przechodzącej z ojca na syna schedzie. Bogactwo potentatów naftowych jest zjawiskiem stosunkowo młodym, sięgającym zaledwie trzy pokolenia wstecz. Nic dziwnego, że Ci sławni nowobogaccy, traktowani są przez rody z południa, których prestiż sięga czasów niewolnictwa i początków kolei, z przymrużeniem oka. Więc jeśli elity uważają ich za ludzi gorszego sortu to nie pozostało im nic innego jak zamknąć się za bramami strzeżonych osiedli, które same w sobie wyglądają jak małe miasta, i żyć wśród  im podobnych. Autorka zabiera nas wprost do jednej z takich enklaw, gdzie w zgodzie i spokoju, żyją Ci najbogatsi z bogatych, ludzie którzy z dnia na dzień mają coraz więcej pieniędzy, szacunku i władzy. Choć nadal uważam iż najlepiej amerykańskie elity opisuje Graham Masterton ("Imperium") czy Jeffrey Archer ("Kane i Abel"), tak również Antonowi Disclafani udało się oddać realia życia codziennego klasy wyższej.  
Ktoś kiedyś powiedział, że najciekawsze powieści historyczne to te, których fabuła rozgrywa się w latach 50-tych , XX wieku. To wystarczająco dawno byśmy poczuli ducha innej epoki jednak nie tak dawno byśmy nie potrafili się w tych realiach odnaleźć, gdyż nadal funkcjonują one w naszej zbiorowej pamięci. 
Jestem pod wrażeniem jak wiele autor zadał sobie trudu by udokumentować swoją powieść, odwzorować historyczną rzeczywistość i wpleść w fabułę zarówno wydarzenia, postaci i miejsca, które faktycznie istniały, lub nawet istnieją do dziś. Doskonałym przykładem jest Shamrock Hotel, budynek który odgrywa bardzo ważną rolę w książce. Został on zbudowany w 1949 roku przez Glenna McCarthiego, jednego z potentatów naftowych. Do 1954 roku w hotelu istniał Cork Club, miejsce spotkań lokalnej elity. Prawdziwe są również inne lokalizacje jak sklep z ubraniami Battlestein & Sakowitz, osiedle River Oakes oraz River Oaks Country Club oraz wiele innych. Muszę oddać autorowi to, że perfekcyjnie udało mu się oddać atmosferę Houston połowy ubiegłego stulecia. W książce pojawiają się również sylwetki osób, które zasłużyły się dla stolicy Texasu, zyskały sławę dzięki ropie i petrodolarom. Choć nasi główni bohaterowie są postaciami fikcyjnymi tak ich sąsiadów możemy znać z książek historycznych. Autor wspomina takie nazwiska jak : Galveston, Anderson and Clayton czy sam Glenn Mccarthy. 
Muszę przyznać iż nie zdawałam sobie sprawy z tego jak ciężkie, a często nawet tragiczne i smutne, może być życie bogaczy. Okazuje się, że nie są oni wolni od problemów, z którymi muszą zmagać się zwykli szarzy ludzie. Mało tego, elity nie mogą sobie pozwolić, na pojawienie się jakichkolwiek rys na swoim wizerunku, bo to zdecydowanie wpłynie na ich wiarygodność, a co za tym idzie na zdolność rozwoju i zarobienia kolejnych pieniędzy. Tragedie w rodzinie są skrzętnie ukrywane, problemy zamiatane pod dywan. Ludzie Ci nauczyli się milczeć i cierpieć w samotności. Pokazywanie uczuć uznawane jest za oznakę słabości. Od dzieci wymaga się tego, by nie przyniosły rodzinie wstydu, kultywowały tradycję i szanowały pieniądze. Nie ma tutaj miejsca na indywidualność i własne marzenia. Muszą robić to czego oczekuje od nich rodzina. Kiedy dowiedziałam się, że Joan skrywa sekret, nie mogłam się doczekać by dowiedzieć się, co takiego wydarzyło się w przeszłości. Dlaczego dziewczyna musiała wyjechać. Wiadomo wielkie pieniądze równają się wielkim tajemnicom. Kiedy prawda wyszła na jaw byłam nieco zawiedziona. Spodziewałam się tornada a dostałam jedynie burzę w szklance wody. Co prawda problemy Joan nie były wiodącym wątkiem fabularnym, jednak wydaje mi się, iż sylwetka tej postaci została zmarnowana. To co ją spotkało nijak nie usprawiedliwia jej późniejszego zachowania. Jej bunt wydaje się być na pokaz, to takie pyskówki Miley Cyrus, bardziej odgrażanie się niż prawdziwa rebelia. Szkoda. Liczyłam na to, że Joan okaże się prawdziwą, oryginalną córa południa, która sprzeciwi się swojej rodzinie i ruszy w pogoń za swoimi marzeniami. Ruszyła, niejednokrotnie, ale czy kiedyś jej się uda naprawdę wyrwać ?

Nie da się ukryć, iż "Przyjaciółki" to książka o przyjaźni. Sęk w tym, że bardzo trudno jest określić o jakiej przyjaźni tutaj mowa. Czy o bezinteresownym uczuciu do grobowej deski, czy może fałszywej, jednostronnej więzi opartej na wyzysku? A może autor poszedł o krok dalej i opisał toksyczną relację dwójki kobiet, totalnie od siebie uzależnionych? Interpretacji tej książki może być naprawdę wiele. W jednej z recenzji przeczytałam nawet, że to co jest pomiędzy Joan i CeCe to miłość lesbijska, która za względu na twardą, konserwatywną rzeczywistość, nie miała szans na jakikolwiek coming out. Co prawda opinię tę uważam za nadinterpretację, jednak skłaniam się ku teorii, że relacja dwóch młodych kobiet z pewnością nie należała do zdrowych. Joan i CeCe znały się od czasów wczesnego dzieciństwa, razem chodziły do szkoły i na plac zabaw, na zakupy i prywatki. Po śmierci matki, CeCe zamiast zamieszkać z ojcem, wprowadziła się do domu swojej najbliższej przyjaciółki. Obie dziewczyny były doskonałym przykładem papużek nierozłączek. Nie wiem jak wy, ale ja mam jedną bliską przyjaciółkę, z którą znamy się już ponad 30 lat. Pomimo iż, mieszkamy w różnych krajach, dbamy o to by nasza przyjaźń przetrwała, kultywujemy ją. To, co było pomiędzy Joan i Cece , zdecydowanie wykraczało poza normalne, koleżeńskie relacje. Jedna potrzebowała kogoś kto ją zrozumie i obroni przed rodzicami , drugiej zależało na kimś dzięki komu zostanie dostrzeżona. Joan traktowała swoją przyjaciółkę jako bliską lecz nie niezastąpioną osobę, Cece stawiała Joan na piedestale i traktowała niczym Boginię. Niestety ten ideał musiał w końcu zejść z piedestału. Okazało się, że kobieta ukrywa przed swoją przyjaciółką przeszłość. To, że sekret ten wyszedł na jaw sprawiło, że więź pomiędzy przyjaciółkami zaczęła się rozlatywać. Disclafani w obrazowy i drobiazgowy sposób przedstawił przyjaźń, która z normalnego, szczerego uczucia, przeradza się w złowieszczą, destrukcyjną i niszczycielską siłę. Może nie zdajecie sobie sprawy z faktu, iż kiedy zbytnio interesujemy się czyimś życiem, wkrótce możemy zapomnieć o własnym. Cece miała klapki na oczach, zaniedbywała własny dom i rodzinę, zamieniła się w stalkerkę, prawie doprowadziła do rozpadu własnego związku. Zapomniała, że ma własne życie, które nawet bez najbliższej przyjaciółki, może być szczęśliwe. Muszę przyznać, iż wizja którą przedstawił nam autor jest przerażająca. Z jednej strony wszyscy bowiem mówią, że najważniejsi są w życiu przyjaciele, dla których należy się poświęcać, a z drugiej nawet tutaj czyhają na nas pułapki. 

'Przyjaciółki" to obyczajówka z elementami powieści psychologicznej. Autor w znakomity sposób przedstawia nam zarówno szczególny typ patologicznej przyjaźni jak i opisuje dynamikę rodziny. Nasze główne bohaterki, choć wychowane w tym samym środowisku dzieli praktycznie wszystko. Joan jest wolnym ptakiem, ma artystyczną duszę, pragnie pozostać aktorką i zamieszkać w Hollywood. Nie chce życia jakie zaplanowali dla niej rodzice, w przepychu i blasku, u boku bogatego barona naftowego. Z kolei Cece jest domatorką i tradycjonalistką. Kocha swojego męża i martwi się synkiem, który choć ma już 3 lata, nie wypowiedział oni jednego słowa. Reszta książkowych bohaterek to typowe żony ze Stepford, obrzydliwie bogate, zblazowane, leniwe i bezrobotne. Nie pracują bo nie muszą lub im nie wypada. Ważne by o siebie dbały, piekły ciasteczka dla Ligi Kobiet i organizowały proszone obiady. Świat River Oaks mnie zachwycił, gdyż już totalnie inny od tego, który znam. Inne są domy i jedzenie, ludzie i realia. I muszę przyznać, że nie mam pojęcia czy zdołałabym się tam odnaleźć. Dla mnie to jednak nadal bajka, która niekoniecznie ma dobre zakończenie. 

"Przyjaciółki" to powieść, której autor się nie spieszy i to co zamierza nam przekazać, dawkuje kawałek po kawałku. Tempo akcji jest powolne, pierwszoplanowa narracja wymaga bowiem drobiazgowości i przemyśleń. To bardziej książka o uczuciach i emocjach związanych z danym wydarzeniem, niż o nim samym. Jest to powieść dla czytelników, którzy nie lubią się śpieszyć, dla tych którzy mają czas na dogłębną analizę danego dzieła, a wierzcie mi, można tutaj znaleźć niejedno ukryte dno. Choć rozwiązanie jedynej tajemnicy w książce nie zaskakuje, tak już zakończenie daje nam do myślenia i tylko czeka na interpretację. "Przyjaciółki" to pierwsza powieść Antona Disclafaniego, którą dane mi było przeczytać, lecz zapewne nie ostatnia, bo jak twierdzą krytycy inne tytuły są nawet lepsze. Zdecydowanie polecam. 


Tytuł : "Przyjaciółki"
Autor : Anton Disclafani
Wydawnictwo : Kobiece
Data wydania : 2019
Liczba stron : 352
Tytuł oryginału : The After Party 


Tę oraz wiele innych książek znajdziecie na półce z literaturą kobiecą księgarnii internetowej :
https://www.taniaksiazka.pl/



6 komentarzy:

  1. DZIĘKI WIELKIM DR Sunny za ROZWIĄZANIE MOICH PROBLEMÓW JEGO EMAILEM (drsunnydsolution1@gmail.com
    nazywam się Miss Fatima, byłem żonaty z mężem przez 5 lat, żyliśmy razem szczęśliwie przez te lata i dopiero po tym, jak pojechał do Australii na podróż służbową, gdzie poznał tę dziewczynę i od tego czasu nienawidzi mnie, dzieci i miłości tylko ona. więc kiedy mój mąż wrócił z podróży, powiedział, że nie chce mnie widzieć ze mną i moimi dziećmi, więc wypędził nas z domu i teraz jedzie do Australii, żeby zobaczyć tę drugą kobietę. więc ja i moje dzieci byliśmy teraz tak sfrustrowani i po prostu zostałem z mamą i nie traktowałem dobrze, ponieważ moja matka ożeniła się z innym mężczyzną po śmierci ojca, więc mężczyzna, z którym wyszła za mąż, nie traktował jej dobrze, ja a moje dzieci były tak zdezorientowane i szukałam sposobu, żeby przywrócić męża do domu, ponieważ tak bardzo go kocham i pielęgnuję, więc pewnego dnia, kiedy przeglądałam mój komputer, zobaczyłam świadectwo o tym magu DR Sunny, świadectwach udostępnione w Internecie przez kobietę i robi na mnie duże wrażenie, myślę też o tym. Na początku byłem przerażony, ale kiedy myślę o tym, co ja i moje dzieci przechodzimy, skontaktowałem się z nim i powiedział, żebym był spokojny przez 24 godziny, że mój mąż wróci do mnie i, ku mojemu zdziwieniu, dostałem telefon od mojego męża drugiego dnia pytając o dzieci i zadzwoniłem do DR Sunny i powiedział, że twoje problemy zostały rozwiązane moje dziecko. więc w ten sposób odzyskałem swoją rodzinę po długiej przerwie spowodowanej przez złą damę, więc dzięki tej pomocy od DR Sunny chcę, żebyście wszyscy na tym forum dołączyli do mnie, by podziękować DR Sunny i będę także porady dla każdego, kto ma takie lub podobne problemy lub jakiekolwiek problemy, powinien również skontaktować się z nim przez e-mail: (drsunnydsolution1@gmail.com) jest rozwiązaniem wszystkich problemów i problemów życiowych. po raz kolejny jego adres e-mail to (drsunnydsolution1@gmail.com)

    JEST SPECJALIZOWANY W NASTĘPUJĄCYM PUNKCIE.

    (1) Jeśli chcesz odzyskać swój ex.

    (2) jeśli zawsze masz złe sny.

    (3) Jeśli chcesz być awansowany w swoim biurze.

    (4) Jeśli chcesz, aby kobiety / mężczyźni biegali za tobą.

    (5) Jeśli chcesz mieć dziecko.

    (6) Jeśli chcesz być bogaty.

    (7) Jeśli chcesz związać swojego męża / żonę na zawsze.

    (8) Jeśli potrzebujesz pomocy finansowej.

    (9) Jak zostałeś oszukany i chcesz odzyskać utracone pieniądze.

    (10) jeśli chcesz przerwać rozwód.

    (11) jeśli chcesz się rozwieść z mężem.

    (12) jeśli chcesz, aby Twoje życzenia zostały spełnione.

    (13) Zaklęcie ciążowe do poczęcia dziecka

    (14) Zagwarantuj, że wygrasz kłopotliwe sprawy sądowe i rozwód bez względu na to, na jakim etapie

    (15) Zaprzestań rozpadu małżeństwa lub związku.

    (16) jeśli masz jakąkolwiek chorobę (H I V), (RAK) lub jakąkolwiek chorobę.

    (17) jeśli potrzebujesz modlitwy o uwolnienie swojego dziecka lub siebie samego.

    (18) chcesz leczyć lekarstwo na cukrzycę, leczenie opryszczki, lekarstwo na HIV i AIDS, leczenie raka piersi i leczenie raka,

    jeszcze raz upewnij się, że skontaktujesz się z nim, jeśli masz jakiś problem, on ci pomoże. jego adres e-mail to (drsunnydsolution1@gmail.com), skontaktuj się z nim natychmiast .... zadzwoń lub skontaktuj się z nim pod numerem +2349030731985

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wciąż pamiętam mój ból małżeństwa, kiedy mój mąż mnie opuścił, Dr.Agbazara z AGBAZARA TEMPLE przywróciła mi kochanka w zaledwie 2 dni, chcę tylko podziękować Wam za zaklęcie i spodziewamy się naszego pierwszego dziecka. Jeśli masz problemy małżeńskie, spróbuj skontaktować się z TEMPLE AGBAZARA: ( agbazara@gmail.com ) Lub WhatsApp mu na: ( +234 810 410 2662 )




































      Usuń
  2. Niektóre książki pomimo tego, że mają powolne tempo i niezbyt trzymającą w napięciu akcję to potrafią przekonać do siebie czytelnika czymś innym.
    Będę ją miała na uwadze.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Książki z powolną akcją wydają się nieciekawe ale wszystko zależy od tematu. Tu, jak piszesz, ważne są emocje i psychologiczne spojrzenie, a to już dwa plusy, które zachęcają do lektury.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie mogę uwierzyć, że to naprawdę prawda Nigdy nie wierzę, że jest lekarstwo na ten hsv 2, ponieważ cały szpital powiedział mi, że nie ma na to lekarstwa, kilka miesięcy temu widziałem tego mężczyznę e-mailem DR..OBODO w internecie z zeznań Podziel się z kimś, komu pomaga w leczeniu ziołami. Kontaktuję się z jego e-mailem i proszę o jego pomoc, w ten sposób informuje mnie o procesie leczenia, a ten człowiek przysłał mi lek ziołowy, który wziąłem zgodnie ze wskazówkami dla 2 tydzień Nie mogę uwierzyć, kiedy przejdę do testu mój wynik wyjdzie negatywny Jestem bardzo szczęśliwy, że mogę podzielić się tym ze światem Jest prawdziwe lekarstwo na opryszczkę, możesz także skontaktować się z DR..OBODO poprzez jego e-mail teraz templeofanswer@hotmail.co. uk
    a także WhatsApp go + (234) 8155 42548-1.
    Ma także lekarstwa na zioła, które leczą następujące choroby;
    Cukrzyca, toczeń, wirusowe zapalenie wątroby typu A, B, bezpłodność, HIV / AIDS, rak

    OdpowiedzUsuń
  5. Wciąż pamiętam mój ból małżeństwa, kiedy mój mąż mnie opuścił, Dr.Agbazara z AGBAZARA TEMPLE przywróciła mi kochanka w zaledwie 2 dni, chcę tylko podziękować Wam za zaklęcie i spodziewamy się naszego pierwszego dziecka. Jeśli masz problemy małżeńskie, spróbuj skontaktować się z TEMPLE AGBAZARA: ( agbazara@gmail.com ) Lub WhatsApp mu na: ( +234 810 410 2662 )




































    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2014 CZYTANKA NA DOBRANOC , Blogger