"Kopia doskonała" Małgorzata Rogala

Zachęcona pozytywnymi opiniami na temat twórczości Małgorzaty Rogali sama postanowiłam sięgnąć po jej najnowszą powieść "Kopia doskonała". Nigdy wcześniej nie czytałam typowo kobiecych kryminałów, gdzie zarówno język jak i fabuła są nieco delikatniejsze od typowych książek sensacyjnych z którymi miałam wcześniej do czynienia. Myślę, że ta "lekkość" jest idealna na ten wakacyjny czas, kiedy jedyne o czym marzymy to zajęcie wolnego leżaka nad brzegiem basenu. Muszę przyznać, że nie dziwię się setkom zadowolonych czytelników, fanów autorki. "Kopia doskonała" to jedna z tych powieści od których nie sposób się oderwać i zachęca do sięgnięcia po poprzednie książki autorki. Ja na pewno się skuszę. 

Dominika po skończeniu studiów na wydziale malarstwa, ledwo wiąże koniec z końcem. Pewnego
dnia dostaje propozycję wyjazdu do Lyonu, gdzie poproszona zostaje o skopiowanie jednego z obrazów w małej rodzinnej galerii. Po skończonej pracy i oddaniu dzieła dziewczyna przypadkowo natrafia na zamieszczony w lokalnej gazecie rysunek. Kiedy się orientuje, że to jej podobizna znajduje się pod tekstem o kradzieży obrazu, który kopiowała, kobieta wpada w panikę. Biegnie do mieszkania zleceniodawcy i udaje jej się odnaleźć namalowane przez nią dzieło. Ukrywa obraz a
sama kieruje się na północ Francji by uciec przed policyjnym pościgiem. W drodze kontaktuje się ze swoją babcią licząc na to, że staruszka przyjdzie jej z pomocą. Pani Józefina korzystając z pomocy prywatnej detektyw - Celiny, rusza z odsieczą. 

Moja przygoda z "Kopią doskonałą" od samego początku była bardzo udana. Powieść znakomicie wpasowała się w mój urlopowy nastrój, a to dzięki niezwykłej plastyczności stylu i barwnemu językowi autorki. Dodatkowym plusem było osadzenie większości akcji książki we Francji, kraju który od zawsze mnie pasjonował i jest częstym kierunkiem moich weekendowych wypadów. Muszę przyznać, że autorka mnie zainspirowała i koniecznie muszę odwiedzić miejsca po których się poruszały nasze główne bohaterki : Annecy czyli Wenecja Alp, Jardins Secrets de Vaulx czy nawet ogromne murale w Lyonie będą kolejnymi miejscami na mojej liście. Podróżując wraz z Dominiką, Celiną i Mileną, nie czułam się jak postronny obserwator. Wraz z nimi chodziłam po nagrzanych słońcem uliczkach, piłam tradycyjne żółte wino czy smakowałam lokalne czekoladki i sery. Czułam muśnięcia słońca na policzkach, kropelki wody z wodospadów spadające na moje ręce, czy wieczorny wiatr znad migoczących w księżycu kanałów. Te cudowne opisy sprawiły, że poczułam się jak prawdziwa turystka z "Kopią doskonałą" jako przewodnikiem po cudownych, nieznanych miejscach. Nie dziwiłam się, że nasze bohaterki, co chwilkę przystawały by zrobić zdjęcie, czy wypić kawę w przytulnej kawiarence, zapominając o głównym celu swojego przylotu do Francji. W tak pięknych okolicznościach każdy czuje się szczęśliwy, bezpieczny i wolny od problemów. Jednak już po kilku akapitach autorka przypominała nam o ponurej rzeczywistości, atmosfera robiła się gęsta i
mroczna, a w cieniach znowu czaiło się zło. 

Jednak nie tylko ludzie potrafią być dla nas zagrożeniem. Największe koszmary, fobie i lęki kryją się w naszych własnych umysłach. Któż z nas nie czuje strachu? Boimy się ciemności, przestrzeni czy pająków. Po traumatycznych przeżyciach Celina boi się zamkniętych, klaustrofobicznych miejsc. Kilka lat wcześniej kobieta została porwana i trzymana w drewnianej skrzyni. Udało jej się zbiec jednak sprawcy uprowadzenia nigdy nie zostali zatrzymani. Kolejną ofiarą szajki handlującej biżuterią stali się rodzice dziewczyny. Samochód, którym jechali, został wysadzony w powietrze. Oboje zginęli na miejscu. Od tamtego czasu dziewczyna nie korzysta z transportu publicznego. Do poruszania po mieście służy jej rower i własne nogi. Sama myśl o podróży autobusem czy taksówką sprawia, że dziewczyna wpada w panikę. Wzrost ciśnienia krwi, zawroty głowy, duszności, to wszystko w konsekwencji prowadzi do omdlenia. Paraliżujący strach ma wpływ na jakość życia Celiny i jej najbliższych. Rogala w przekonujący sposób przedstawia proces walki z własnymi słabościami. Pokazuje, że każdy z nas ma w sobie siłę potrzebną do pokonania nawet największych lęków. Trzeba tylko znaleźć w sobie wolę walki. Za sprawą Celiny postanowiłam na własne lęki spojrzeć z innej perspektywy, oczami mojej rodziny, osób które się o mnie martwią. Może w końcu pora pójść na terapię, która wyleczy mnie z lęku przed lataniem i podniebne podróże z męczarni staną się przyjemnością dla całej rodziny? Nigdy sobie nie zdawałam sprawy, że moje fabie odbijają się na innych i potrafią ich ranić. 
"Kopia doskonała" to swoisty miks gatunkowy gdzie akcja charakteryzuje się dość chaotycznym tempem. Raz wraz z bohaterkami pijemy cudowną kawę w malowniczej kafejce by na kolejnej stronie nachylać się nad zwłokami, malujemy portrety na rynku by chwilę potem uciekać przed prześladowcami. Ten brak rytmu i przewidywalności sprawia, że podczas lektury nie ma czasu na nudę. Cały czas musimy być czujni. Owszem zdarza się, że fabule  brakuje spójności, bohaterowie często wydają się banalni i brak im powagi jednak musimy pamiętać, że jest to kryminał, który należy potraktować z delikatnym przymrużeniem oka.  Nie mamy tu do czynienia z mrocznym thrillerem czy sensacją noir. Książka Małgorzaty Rogali jest dla kobiet, które mają dość powieści obyczajowych i romansów jednak jeszcze nie do końca przekonały się do kryminałów. A sami wielbiciele tego gatunku z pewnością znajdą w niej mnóstwo plusów.

Moje pierwsze spotkanie z autorką uważam za udane i jeśli tylko będę mieć okazję to sięgnę po jej poprzednie książki, uznane przez czytelników za inne, a może nawet lepsze. Jeśli macie ochotę na powieść, która z jednej strony wymagać będzie od was pełnego zaangażowania a z drugiej dostarczy wam rozrywki i sporej dozy emocji (nawet tych z pogranicza romansu) to gorąco polecam "Kopię doskonałą". No i oczywiście jest to pozycja obowiązkowa dla miłośników Francji, dobrego wina a nawet nowoczesnej sztuki ulicznej.

Tytuł : "Kopia doskonała"
Autor : Małgorzata Rogala
Wydawnictwo : Czwarta Strona
Data wydania : 23 maja 2018
Liczba stron : 352

Za możliwość przeczytania i zrecenzowania książki serdecznie dziękuję wydawnictwu : 


http://czwartastrona.pl/


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © 2014 CZYTANKA NA DOBRANOC , Blogger